Offshore Personal Survival Training
~ Voor deelnemers aan de Fastnet-race of andere lange afstands races ~

Zeilers die meedoen aan bepaalde lange afstands wedstrijden zijn in veel gevallen gebonden aan de vereisten vermeld onder Appendix-G van de Bijzondere bepalingen van World Sailing. Het OPST certificaat is verplicht voor alle zeilteams die zich inschrijven voor Categorie 2 Races. Volgens de ISAF zijn dat "Races of extended duration along or not far removed from shorelines or in large unprotected bays or lakes, where a high degree of selfsufficiency is required of the yachts."
In praktijk betekent het dat van elk zeilteam minimaal 30 procent van de bemanning inclusief de schipper met een minimum van 2 bemanningsleden een Certificaat moet kunnen overleggen waaruit blijkt dat zij de vereiste training hebben gevolgd. De Zeezeilschool biedt de door World Sailing goedgekeurde training aan voor het certificaat waarmee de teams aan de gestelde vereisten voldoen. Uw team kwalificeert zich voor de volgende races: Round Britain, Fastnet, Sidney Hobart en het Certificaat wordt sterk aanbevolen door de organisatie van de CAM-race en de Stichting Zeilrally en Race.

Doel van de Offshore Personal Survival Training

De Offshore Personal Survival Training voor zeilers heeft als doel zeilers bekend te maken met de mogelijke risico's van Offshore zeilen, deze risico's zo goed als het kan te voorkomen maar ook vaardigheden aan te leren die bevordelijk zijn voor het voorkomen en verhelpen van problemen op zee. De training eindigt in een schriftelijke test.

Certificaat

Scoort de cursist een voldoende op de test dan volgt een Certificaat. Dit certificaat maakt het mogelijk om mee te doen aan lange afstandswedstrijden onder het ISAF en de meeste klasseorganisaties. Dit certifiaat wordt erkend door de Noordzee Club, het KNWV, World Sailing en de RORC. Het certificaat is 5 jaar geldig vanaf datum vanaf uitgifte. Het is aanbevolen om voldoende zeilervaring te hebben, in het bezit te zijn van een Marcom B certificaat en over een basis kennis van van weerkunde te beschikken.

Opzet en Programma

Deze training bestaat uit twee delen. Deel I, onder leiding van Get Wet, staat in het teken van onder meer brandbestrijding en overleven op zee. Deel II, onder leiding van Zeezeilschool Scheveningen, is onder meer gericht op het voorkomen van- en de communicatie bij noodgevallen. U dient eerst deel I te volgen en dan deel II.

Schriftelijke toets

World Sailing vereist dat de twee dagen uitmonden in een schriftelijke toets waaruit uw kennis en ervaring blijkt. Let op, u moet voor deze toets slagen om over het certificaat te mogen beschikken. Dat betekent dat u zich goed en degelijk weet voor te bereiden. Lees hieronder met welke literatuur u zich kunt voorbereiden. Daarnaast raden wij aan om met de bemanning een keer de stormzeilen te zetten en regelmatig de Man Over Boord oefening te doen.

Voorgeschreven Literatuur

De gebruikte literatuur voor deze training zijn:

• Reeds Hoofdstukken Communications, Weather, Safety en First Aid
  • Sea Survival Handbook, RYA
  • Noodprocedures voor Zeiljachten; Jimmy Lenkeek
  • de syllabus die u op de eerste dag ontvangt van GetWet.

Verder dient u kennis te hebben van:

• ALRS (Admiralty List of Radio Signals) Volume 5 GMDSS (NP 285)
  • SOLAS (Safety of Life At Sea Convention) Consolidated Edition
  • International Life-Saving Appliance (LSA) Code
  • International Medical Guide for Ships (WHO, World Health

Aanbevolen overige studie:

• The Offshore Special Regulations Handbook by Alan Green
  • (Adlard Coles)
  • The Grab Bag Book (F & M Howorth, Adlard Coles)
  • Instant Weather Forecasting (A Watts, Adlard Coles)
  • Heavy Weather Sailing (A Coles & P Bruce, Adlard Coles)
  • Essentials of Sea Survival (F Golden and M Tipton, Human Kinetics)