-
Bij cursussen vanuit Scheveningen wordt er vaak door de deelnemers
zelf een lunch mee gebracht. Maar overleg dit even met de groep, soms is er
ook ruimte om aan de wal iets te eten.
-
Bij cursussen buiten Scheveningen komen eventuele diesel, havengelden
en mondvoorraad ten laste van de boordkas. Bovendien is
het gebruikelijk om de schipper daarvan vrij te houden. Afhankelijk
van wat de bemanning kiest om te spenderen kan € 20,- per dag als richtlijn
worden gehanteerd. De boordkas wordt beheerd door de bemanning zelf.
-
Qua menu bent u vrij om te kiezen, probeer wel rekening te houden
met diëten of andere eetwensen of de financiële ruimte die medecursisten
hebben. En een tip van een ervaren schipper... niet teveel pasta met
rode saus. Sommige schippers eten dit dan week in en week uit en dan
kunnen ze geen rode saus meer zien ;-) dus check even.
-
U wordt verzocht op tijd aanwezig te zijn bij de aangekondigde briefing/Routeplanning (soms
vooraf) is erg belangrijk om de neuzen een week lang dezelfde kant op
te krijgen.
-
De geplande routes zijn indicatief en worden afhankelijk van weer
en wind door de schipper bepaald. Aankomst- of vertrekhavens proberen
we natuurlijk altijd te halen en we nemen er ook altijd voldoende tijd
voor. Het kan echter voorkomen dat het weer of andere omstandigheden
roet in het eten gooien. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact op als
het om een vertrekhaven gaat en als een aankomsthaven niet gehaald kan
worden doen we er alles aan om vervoer te regelen naar de initiele aankomsthaven
of naar Scheveningen.
-
Het vervoer van en naar de opstapplaats dient u in sommige gevallen zelf te regelen. In geval van bijvoorbeeld mijlenmakers met bestemmingen zoals Portsmouth, Londen, Boulogne e.d. zorgt u zelf voor de heen- of terugreis. Bel ons even als u het niet zeker weet.