Intensieve Kustnavigatie Clinic
~ Om-en-om doorvaren en heel veel ervaring opdoen! ~

Mijlen afleggen, vuurtorens peilen, boeien herkennen, stroom beoordelen, route plannen, aanvaringspeilingen uitvoeren, oefenen met de radar, nachtzeilen, weerberichten interpreteren, regels op zee. Dit is een greep uit de vaardigheden die tijdens deze korte maar intensieve training aan de orde zullen komen.....

Opzet

Zeezeilschool Scheveningen plant dit seizoen vele rondjes Noord Holland of Zeeland. Gedurende een aantallange zeildagen komen alle kustnavigatievaardigheden aan de orde. Onder leiding van een ervaren instructeur vaart u vanuit Scheveningen langs de kust van Noords Holland naar de haven van Oude Schild op Texel of wanneer de omstandigheden dat verlangen gaan we naar het zuiden voor een rondje Zeeland. Een fikse tocht van ruim 60 mijl. We varen ’s avonds tussen de pieren de Noordzee op. Onderweg zien we de verlichte skyline van Noordwijk en Zandvoort. Bij IJmuiden passeren we de drukke scheepvaartroute naar Amsterdam. Een paar uur later zoeken we, bij een opkomende zon,de aanloopton van het Schulpengat op en lopen we met een sterke stroom mee het zeegat tussen Den Helder en Texel binnen. Nog twee uurtjes en dan leggen we aan in de gezellige haven van Oude Schild.

Zo is ook het rondje Zeeland een geweldig leerzame ervaring. Het oversteken van de Maasgeul, de vele ondieptes sluizen etc.

Ook s'nachts Na deze drukke nacht is ons slecht een paar uurtjes slaap gegund. Want op deze dag moet, afhankelijk van de windrichting, de route naar Den Oever of Kornwerd gepland worden. Stroom mee is het parool en dus moeten we weer op tijd vertrekken. Boeien afstrepen op de kaart, vissersboten ontwijken, andere zeiljachten inhalen, zeehonden spotten, op dit stuk van de Waddenzee is altijd wat te beleven. Via de sluis kunnen we het zoete water van het IJsselmeer op. Prachtig water om ons verder te bekwamen in kruispeilingen, peilingen met verzeiling en misschien zelfs wel een peiling met behulp van de Snellius methode. We eindigen de dag vaak in Enkhuizen alwaar we genieten van een stevige en voedzame hap in een van de bruine schipperscafe’s.

Oefening in sluizen en druk vaarwater

De volgende dag brengt ons via het Markermeer naar de Oranjesluizen. Daar varen we het drukke IJ op en genieten we van de krioelende scheepvaart bij Amsterdam. Na 15 mijl bereiken we de zeesluizen van IJmuiden. Altijd indrukwekkend. Vooral als er een groot passagiersschip met 1 meter speelruimte in de grote sluis ligt. Na de sluis meren we af in de Sea Port Marina. De laatste dag gaan we richting het zuiden en komen we in de middag weer aan in Scheveningen. Moe maar voldaan en snakkend naar een fris biertje op een van de gezellige terassen rond de haven.

Veel aandacht voor u als cursist

Ruim 170 mijl intensief varen in drie en een halve dag! En dat met een kleine bemanning. Want voor deze intensieve zeiltraining willen we niet met 6 maar met maximaal 5 cursisten aan boord varen. Deze training is dan ook speciaal bedoeld voor deelnemers die al eens op zee hebben gevaren en hun vaardigheden willen aanscherpen. Bijvoorbeeld om de laatste items van het CWO-II diploma afgetekend te krijgen of om een opstap te maken voor het diploma CWO-III. Basiskennis van kustnavigatie is handig alsmede een goed zeilpak en natuurlijk een zonnig humeur